wtorek, 20 września 2016

H jak hipoterapia

TERAPEUTYCZNY aspekt konia? Tak. Zgadzam się. Jakie jednak ma on zastosowanie w terapii dzieci z Zespołem Downa? Cóż, przewertowałam masę artykułów w Internecie, rozmawiałam z dwoma terapeutami... Podjęliśmy decyzję, że spróbujemy. Wydzwoniłam kilka ośrodków w Warszawie i okolicach najlepiej wypadł Hej,Koniku i Hipoterapia na Nowoursynowskiej. Pierwsza prowadziła nawet program refundowany z PFRON-u ale niestety lista była zamknięta. Przyjmowano jedynie zapisy na listę rezerwową ale brak kompletu dokumentów (prześwietlenia kręgów szyjnych) i zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do zajęc, uniemożliwił zgłoszenie Małej Zi. A potem zaczęły się schody. 

Wizyta w przychodni u pani pediatry przeszła gładko. Ze skierowaniem do ortopedy wydzwoniłam kilka miejsc. Najbliższe wizyty za kilka miesięcy. W tym czasie zapisałam już małą do Stajni Jamajka w Dziekanowie. Pierwsze zajęcia miałby byc za tydzień... Ustaliłam z panią Magdą z Jamajki, że zaświadczenie doniosę jak najszybciej. Udało mi się ustali najbliższy termin w Carolina Center. Ucieszyło mnie to bo klinika ma bardzo dobre opinie. Opieka ortopedyczna i rehabilitacja dzieci jest możliwa w ramach NFZ. Gdyby nie było to tak daleko od nas skusiłabym się. Wizyta u doktora X mnie lekko rozczarowała. Z drugiej strony może przesadnie reaguję oczekując, że dziecko z ZD wymaga większej atencji ze strony świata medycyny. Zaświadczenie dostałam. Efekt osiągnięty. 

W późniejszej rozmowie z E. dowiedziałam się, że jej za to żaden z lekarzy u których była zaświadczenia wystawic nie chciał bez ... badań. Badania zrobiła jednak okazało się, że bardzo nie profesjonalnie i przez to ...lekarz nie chciał wystawic jej zaświadczenia. Wiadomo, dziecko z ZD "kręciło się" i "nie dało się"... Ech...

Podsumowując (szerzej pod tym LINKIEM) komunikacja z koniem odbywa się na najbardziej z pierwotnych poziomów - nie werbalnym. Konie rasy huculskiej (najczęściej pracujące z dziecmi) są łagodne i bardzo cierpliwe. Koń aktywizuje sensomotorykę: koń pachnie, ma miękką sierśc, specyficzną grzywę, porusza się w specyficzny sobie sposób. Stymuluje więc na wielu płaszczyznach. Patrząc na Małą Zi, widzę jak pomaga jej opanowac emocje, stabilizuje ją i uspokaja. Koń jest bardzo "precyzyjnym stymulatorem ruchu", jak określiła to jedna z terapeutek. Ilośc pozytywnych impulsów, które dostaje ciało podczas jazdy konnej, nie jest możliwe do osiągnięcia podczas żadnych innych zajęc rehabilitacyjnych.  Uczy orientacji własnego ciała i eliminuje wady postawy. Na zajęciach z panem Markiem Mała Zi ma również trening logopedyczny dzięki któremu usprawnia ruchomą częśc aparatu artykulacyjnego i co w jej wypadku bardzo ważne poprawia się napięcie mięśni okrężnych warg i języka.


Ponieważ udało mi się uzyskac informacje na temat niestabilności szczytowo-obrotowej, którą przytaczam poniżej, na kolejną wizytę u ortopedy spokojnie poczekam. Dowiedziałam się, że najbardziej wykwalifikowany w wykonywaniu prześwietleń jest personel szpitala na Niekłańskiej. Tam się wybierzemy.


"Bezobjawowa niestabilność szczytowo – obrotowa nie jest przeciwwskazaniem do hipoterapii. Jednak, szczególnie w przypadku młodszych dzieci, hipoterapeuta musi zachować pewną ostrożność w prowadzeniu zajęć. Należy unikać zbytniego wyprostu odcinka szyjnego. Nie stosujemy kłusa, dopóki dziecko nie osiągnie pełnej kontroli nad mięśniami posturalnymi. Unikamy gwałtownych zeskoków z konia."



Baza Ośrodków w całej Polsce dostępna jest na tej stronie. Poniżej polecane mnie ośrodki z Warszawy i okolic:



Stajnia Jamajka, Klub przy Szpitalu Dziecięcym Dziekanów Leśny
ul. M.Konopnickiej 65 blok XIII
tel.: 669 955 050, 512 393 313, 501 255 799



Ośrodek Hipoterapii HEJ, KONIKU! Fundacji Pomocy Młodzieży i Dzieciom Niepełnosprawnym
ul. Św. Wincentego 92
03-951 Warszawa
tel. (022)814 59 76, 0 500 202 476



Ośrodek Hipoterapii Fundacji Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym HIPOTERAPIA
ul. Nowoursynowska 100
02-797 Warszawa
tel./faks (022) 59-31-901, 0 506 445 078
Ośrodek Rehabilitacji i Hipoterapii
Stajnia KLUCZ
05-124 Skrzeszew 126, gm.Wieliszew
woj. mazowieckie
tel. (022) 784 47 07, 0 607 588 258, faks (022) 784 47 47
Fundacja i Stowarzyszenie Jeździeckie Osób Niepełnosprawnych HIPPOLAND


Zagórze
05-410 Wiązowna
woj. mazowieckie
tel. (022) 671 51 77, 0 609 044 393



1 komentarz:

  1. Z czystym sercem POLECAM Stadninę ŁAWRA Łajski koło Legionowa, ul. Nowodworska 136...Moja córka już na pierwszych zajęciach złapała świetny kontakt z Panem M...i weszła w komitywę z Tanią...Uwielbia przytulać się do koni, słucha uważnie poleceń terapeuty i wykonuje powierzone jej zadania.. Niestety najgorsza ta rozłąka z koniem...Smutek...ale niedługo mamy kolejne zajęcia...Świetnie

    OdpowiedzUsuń